Duch doby a hyperkorektnosti aneb proč nelze přetiskávače tiskových zpráv nazývat novináři
Pro 5th, 2012 by Nogard
Jako každoročně, i letos vydal Google svůj Zeitgeist, tedy jakéhosi statistického ducha doby. Nejde o nic jiného než o několik žebříčků, které ukazují, jaké výrazy jsou v určitém období a určitém regionu nejvyhledávanější.
Top 10 nejhledanějších výrazů na Googlu v ČR za rok 2012
1. Facebook
2. YouTube
3. překladač
4. iDNES
5. IDOS
6. Aukro
7. mapy
8. sms zdarma
9. tv program
10. počasí
Tedy … nejvyhledávanější … lépe řečeno oficiálně nejvyhledávanější. Protože ze statistik se evidentně některé věci vytrácí. Pravděpodobně v zájmu nějakého vyššího dobra, korektnosti, sebecenzury či redakčních úprav.
Ono rozumnějte mi – ty žebříčky jsou i tak zajímavé a lze si z nich ledacos domýšlet nebo odvodit. Co je ale zarážející, je způsob, jakým se tyhle žebříčky publikují v médiích. Ve většině případů jen copy & paste, bez vlastní myšlenky, bez jakéhokoli rozvedení, bez odkazů na zdroj. Hlavně vydat to co nejrychleji než to vydá konkurence. A je to zajímavé a zdarma, takže co. Přidaná hodnota pro čtenáře? Limitně se blížící k nule. Ale abych nebyl nespravedlivý – někde alespoň přidali srovnání s minulostí a naznačili, že to nemusí být až tak jasné, jak to na první pohled vypadá.
Stačí když se podíváme na žebříček nejvyhledávanějších výrazu a přidáme nějaké obecně známé nekorektní klíčové slovo, třeba „porno“, a hned nám sám Google v trendech ukáže, že jeho oficiální top 10 žebříček nemusí být tak směrodatný, jak vypadá na první pohled.
Pokud si chtějí česká online média nastavit alespoň nějakou laťku profesionality, pak by se prostému přetiskování tiskových zpráv měla opravdu vyhnout. A to neplatí jen pro Google Zeitgeist, ale pro všechny zprávy typu „made by ČTK“ …
Zdroje: Lupa, TyInternety, ItBiz, Technet, …