Slevové servery skoro až „táhnou“ obrat na českém internetu. Jsou ale všechny ty slevy opravdu tak výhodné, jak se na první pohled tváří?
O tom, že jedním z trendů českého internetu jsou stále slevové servery inspirované Grouponem není sporu. Svědčí o tom mimo jiné vítězství Slevomatu jako projektu roku v loňské Křišťálové lupě, kde se dařilo i letos Tomáši Čuprovi. A samozřejmě také rostoucí obraty a zisky. S vizí „slevomatího“ úspěchu vzniklo jako přes kopírák na českém internetu na několik stovek podobných serverů. Nyní se stav standardizuje, ty slabé slevové servery zanikají nebo jsou skupovány silnějšími konkurenty.
Ať už se ale jedná o menší či větší slevový server je potřeba dávat si pozor, jaké slevy si kupujete a zda se vůbec o slevu jedná. Ono totiž pokud je cena stanovována už s tím, že ji bude chtít prodejce prodat přes slevový server, tak nemusí úplně odpovídat hodnotě zakoupené služby nebo produktu.
Tady jde tedy o to zvážit zda „exkluzivně připravený kohoutek na franzouzský způsob“ se slevou 80 procent (to jest jen za 650 korun) opravdu má takovouto hodnotu, či zda se jedná primárně o nadhodnocené původní nacenění pro prodej přes slevový server (poznámka autora: jedná se jen o ilustrativní příklad, podobnost s případnou reálnou slevou je čistě náhodná).
Pokud se například podíváte na agregátor Skrz.cz a necháte si slevy seřadit podle jejich výše, tak v žebříčku vede zástup kryolipolíz a liposukcí se slevami 80-90procentními, což už opravdu zavdává popud k úvaze nad reálností stanovení původní ceny. Skrz.cz prý od nového roku přijde s mechanismem, který toto bude brát v potaz – jsem opravdu zvědavý jak to bude fungovat.
Každopádně zatím (konec února 2012) to moc nefunguje a naopak propagují slevy až 233 procent.
Další skupinou jsou pak gadgetky a počítačové doplňky. Zde se zdá, že čeští „podnikatelé“ obejevili kouzlo DealExtreme.com. Na slevových severech se tak můžeme setkat se slevami, které jsou údajně v řádech desítek procent – a přesto ten samý výrobek najdeme na DealExtreme levněji než je nabízen po slevě.
Pěkným příkladem je nabídka na serveru Pepa.cz, kde společnost Lenepa Plus s.r.o. nabízí USB myš ve tvaru autíčka se slevou 67 % za 200 Kč (plus stovka poštovného, pokud si ji nevyzvednete osobně). Na DealExtreme najdete tu samou myš za odhadem 130-150 korun podle aktuálního kurzu (s poštovným do ČR automaticky zdarma).
Není to ale jen případ menších slevových serverů. Podobné příklady najdeme i na našem českém největším – na Slevomatu. Nabídka pohotovostní nabíječky se slevou 63 %, tedy prý původně za 399 Korun. Poštovné 39 Kč. Na DealExtreme totožný produkt najdeme za cca 75 korun, poštovné do ČR opět zdarma. Navíc u českého prodejce ani nejsou uvedeny náležitosti požadované zákonem a vlastně ani nevíte od koho a za jakých podmínek si nakupujete.
Co na to Slevomat? Cituji Miroslavu Hulíkovou ze Slevomatu: “Velice děkujeme za upozornění, upozorníme zpět našeho obchodního partnera. Co se týče cen v zahraničí, jsou jiné než v ČR ale v ČR je cena v pořádku, toto se snažíme opravdu velice poctivě kontrolovat. ”.
Což je podle mého názoru jen alibistická odpověď pro uchlácholení zákazníka, protože sleva nebyla stažena do doby napravení nedostatků na straně prodejce a navíc se objevila na Slevomatu opět o několik dní později. Včetně nedostatků z hlediska identifikace prodávajícího. Prostě jinými slovy – případná provize je asi pro Slevomat přednější.
Abychom ale byli spravedliví – pokud si objednáte zboží přímo z DealExtreme, dostanete ho provděpodobně za o něco delší dobu a případná reklamace je přinejmenším problematická. Vadí to ale u zboží v hodnotě do 200 korun? Podle mne naprosto ne.
Každopádně závěr je jednoznačný. Ne každá sleva je skutečná a před nákupem, ať už je prezentován jako jakkoli výhodný, je potřeba se zamyslet nad opravdovou hodnotou služby nebo výrobku, který si objednáváme – nenechte se napálit!
[…] kontrolu schválně kašle. O překupnících využívajících DealExtreme jsem tu už psal (viz. Není sleva jako sleva aneb jak čeští „podnikatelé“ objevili DealExtreme). Dnes jsem narazil na jiný příklad – prodej „se slevou“ z předraženého […]
Díky za pěkný článek. Ohledně toho Dealextream máte pravdu, takovéto věci tam jsou levnější, ale setkávám se často s lidmi, kteří se bojí nakupovat v zahraniční a raději nakoupí v ČR i s tím, že to zde bude o něco dražší.
Na slevových serverech je poté to, aby kontrolovali, zda je udávaná sleva opravdu sleva, nebo jde jen o umělou slevu. V případě přeprodávání před dealextreme se toto ale kontroluje špatně – obchodník v ČR prodává tyto věci za nějakou částku (vyšší než na Dealextreme, aby něco vydělal). Poté z toho něco sleví, aby to mohl dát na slevový server – uvažujme, že tato sleva je tedy „reálná“ – že cena je opravdu nižší než má obchodník standardně. Je v silách slevových serverů, aby kontrolovaly ceny zboží na Dealextreme (+ dalších x zahraničních e-shopů)? Obávám se, že není.
Sice trošku s křížkem po funusu únorové vydání tohoto článku a já tu píši v dubnu 2013 ale abych tu řekl na co se zapomnělo.
Pozapomnělo se na české DPH (2013 výše 21%), které se k věcem koupených v zahraničí automaticky připočítává (POKUD JSOU DRAŽŠÍ NEŽ 22 € +- 550 KČ), takže i s tímhle navýšením musíme počítat při srovnávání. To znamená: (cena věci na DX (22€+)* 1,21 = výsledná nejmenší možná cena v ČR). To už trošku vyrovnává ceny. Takže obchodník si účtuje pár Kč pro sebe ale kdo nechce vydělávat, že ? Nedělejme z nich takové lotry. Ale zase doprava zdarma nahrává DX a je to výhodnější, jenže to není obchodníkova vina. + Profit zvýší akce DX na: „Buy 100+ and save“ tzn. kdo koupí 100 a více kusů ma automaticky nějakou slevu na kus zboží individuálně podle jeho ceny, 0.1-0.2-0.3 …. 1 USD … apod…
Další věcí, na kterou se nesmí zapomínat je CLO, každá věc dražší než 150 € (cca!!! 200 USD) je brána jako cenná věc a počítá se z ní nějaké to clo, viz celní správa ČR (www.celnisprava.cz). Takže i s tímhle se musí počítat.
Samozřejmě se nechci zastávat přeceněného zboží a následných „superüber“ slev. Ale na tyhle dvě věci se musí také myslet. Je to kšeft dnešní doby lákat na slevy a kór na fiktivní. Proto preferuji slevám nevěrit. A věci levnější 22 € si koupit v zahraničí. U produktů nad 22 € si doporučuji spočítat výhody/nevýhody a nad 150€ už počítat a hledat clo aby jste pak nebyli překvapení.
Oprava:
Akce na DX !Buy 3+ and save! jsou i 5+, 10+ atd..
Shape: vydělávat je samozřejmě normální cíl každého podnikání, jinak nemá smysl. Ale takovéhle předražování …
Díky za doplnění nutnosti zohlednění DPH a cla. Každopádně konkrétně tyhle věci se přesně vejdou pod onu hranici, kdy se to vůbec řeší.
Mně nevadí, že to prodávají dráž, ono tam je spousta dalších věcí – nutnost započítání rizika, administrativy, uskladnění, … není toho málo. Ale má podle mne smysl u tohohle říct lidem, že tu existuje alternativa a to jsi myslím moc pěkně shrnul v tom závěru svého komentu.