Web 2.0? Nic nového pod sluncem!
Kvě 24th, 2008 by Nogard
Blogy. Komunity. Sociální sítě. Web 2.0. Oblíbená zaklínadla moderního webu nejen v marketingové branži. Ten, kdo se pravidelně pohybuje na internetu, se s nimi už určitě potkal a pravděpodobně se do nich i sám aktivně zapojil. Je jejich přínos ale opravdu tak veliký, jak je prezentován? Jsou to opravdu novinky?
Sám se přikláním k názoru, že web 2.0 je spíše opravdu jen nálepka, která umožňuje jednoduše mluvit o určitém typu služeb, zvláště pokud je chceme prodávat (nic proti nálepkám, jsou každopádně užitečné). Základ toho, co nazýváme web 2.0 totiž vidím v participaci uživatelů. A tento princip jsme mohli vidět už v dobách síťového pravěku, kdy jsme se připojovali na BBSky. Co jiného je ve své podstatě třeba takový Facebook než jen vylepšené diskuzní fórum? Takže novinka vlastně žádná. Ale je samozřejmě potřeba koukat i na kabátek. A ten je oproti dřívějšku rozhodně parádnější. A také mnohem módnější.
Pokud budeme sledovat přínos web 2.0 služeb, pak nutně dospějeme k výsledku „jak pro koho“. Ti šikovní umí web 2.0 služby využít, stejně tak jako umí využít další služby a nástroje. Takže zas žádná novinka 🙂
Ale abych jen tak nehodil web 2.0 do nějaké krabice s nápisem „to už tu bylo“ – je nutné říci, že tyto služby považuji za velmi prospěšné, protože spoustu věcí zjednodušují, i když nejsou tak převratné, jak se leckdy tváří. Jsou také jednoznačným příznakem směřování internetu k čím dál větší zábavě. To ostatně potvrzují i statistiky. Zvyšuje se čas, který trávíme u internetu doma, ve svém volném čase, po práci, o víkendech, o svátcích. Pro ne zrovna málo lidí se stává internet místem, kde se mohou díky zapojení do různých komunit realizovat způsobem, který je pro ně ve skutečném světě obtížný (a sakra – zase žádná novinka).
Web 2.0 je tedy vlastně jen pojmenováním služeb na internetu, které existovaly již dříve, ale díky technologickým možnostem, jako je třeba rychlost připojení, mají dnes větší možnosti.
Co asi přinese Web 3.0?
Souhlasím. Je to taková nálepka. Ale řekl bych, že je to možná také v tom, že se uživatelé internetu dělí primárně na dvě skupiny. Skupina a) jsou pouze pasivní konzumenti webu – čtou zprávy, dívají se na videa, fotky… A skupina b) aktivní uživatelé webu, kteří tvoří jeho obsah – mají stránky, blogy, webová alba fotek, prezentace, profily na komunitních webech, diskutují na fórech…
jj, a také je nutné poznamenat, že skupina b) je výrazně menší – většina uživatelů internetu je spíše pasivních. To se pak negativně projevuje v místních českých službách – holt malé procento aktivních z anglicky mluvících je pořád ohromné množství vůči malému procentu aktivních mluvících česky …