Je Česko opravdu banánovou republikou?
Zář 7th, 2009 by Nogard
Miloš Čermák si myslí, že Česko banánovou republikou je díky tomu, jak se policie postavila k „Závodu milionářů“ Diamond Race. Osobně si myslím že pravdu nemá a chybovali naopak policisté v Německu.
Ve svém pravidelném sloupku v deníku SME se Miloš Čermák tentokrát opřel do českých policistů a jejich přístupu k účastníkům závodu Diamond Race (viz. http://jdem.cz/b3px4). Pravdou je, že postup české polici by určitě mohl být lepší, ale na druhou stranu bych se osobně vyhnul adorování policie německé, která už na hranicích zabavila auta zařazená do závodu „aby se náhodou něco nestalo“.
Přístup presumpce viny mi totiž přijde velmi nešťastný. Ano, jízda porušující předpisy je nebezpečná, ale účastníci závodu se předem musí zavázat, že tyto předpisy dodržovat budou. Závodů na běžných silnicích se přeci koná více, i když nemají takovou mediální popularitu jako právě Diamond Race. Drahá auta jsou navíc ve své podstatě bezpečnější – rychleji zabrzdí, mají rychlejší akceleraci, lépe sedí na silnici. Celé mi to tedy přijde hlavně jako mediálně nastavovaná kaše, která míjí podstatu věci.
Za sebe bych to tedy shrnul asi tak – 100x raději potkám na silnici rychleji jedoucího milionáře v jeho Ferrari než důchodce „čepičáře“ v jeho Škodě 120, kterou se plíží po krajině rychlostí minimálně o 30 % nižší než všichni ostatní.
S posledním odstavcem na 100% souhlasím.
S posledním odstavcem na 100% nesouhlasím.
Když mi nedá přednost a vrazí do mě důchodce čepičář jedoucí o 30% pomaleji než max. povolená rychlost, tak mi nejspíš zničí auto (mám jen pár měsíců staré střední třídy s 8 airbagy), ale přežiju to a on možná taky.
Když mi nedá přednost a vrazí do mě rychleji jedoucí milionář se svým autem o půl tuny těžším než to moje, tak mě nebo moje děti asi zabije, ale on to téměř jistě přežije. (A po mně pozůstalí budou ještě platit škodu na drahém autě milionářově. Pokud se česká policie zachová tak, jak myslím, že se zachová).
To není závist milionářům. Je to prostá fyzika a matematika jak se učí tuším v 6. třídě ZŠ. Moment hybnosti, setrvačnosti a pravděpodobnost, že se to stane. Myslím, že takto ti němečtí policajti uvažovali. Zachoval bych se stejně.
Nicméně souhlasím s autorem ohledně toho, že drahá auta jsou bezpečnější. Nepochybně. Jsou bezpečnější pro ty, co v nich sedí.
@Vojta Merunka: bezpečnost na silnici není jen o tom, co které auto vydrží. Je to o také (a to skoro většinou) a chování, reakcích a psychice řidičů.
„Čepičář“ šinoucí se smradlavou stodvácou rychlostí 50 km/h mezi vesnicemi, kdy není možné ho rozumně předjet působí negativně právě na psychiku, objevuje se stres, negativní zkratkové jednání, atd.
Proč jsou drahá auta bezpečnější? Není to proto, že by více vydržela. Drahý sporťák má naopak jinak navrženy deformační zóny, takže se při kolizi „sešrotuje“ mnohem více než běžné rodinné auto. Drahá auta jsou bezpečnější protože mají rychlejší akceleraci a kratší brzdnou dráhu.
Před několika lety jsem byl u nehody drahého auta (Lambo, silnice Chomutov – Most). Z řidiče i spolujezdkyně zbyly ohořelé škvarky.
Tím místem projíždím každý den dvakrát už řadu let a se mnou tisíce levných aut, určitě i hromada čepičářů ve stodvacítce.
Proč se uflamboval zrovna řidič drahého auta?