Jak používat QR kódy
Úno 9th, 2012 by Nogard
Používání QR kódů, které po naskenováním foťákem mobilu nasměrují uživatele na vybranou URL adresu, je v poslední době poměrně módní záležitostí. Bohužel zde je opravdu důraz na onen přívlastek módní. Použití QR kódu je totiž mnohdy vyloženě špatné a může vést až k vyvolání negativních emocí směrem ke značce, která ho použila. Zde opravdu platí, že QR kód by měl být pro uživatele užitečný a jednoduše použitelný.
Jaké zásady je tedy dobré dodržovat?
1) Uživatel by měl vědět, co má od QR kódu očekávat. Bez call to action většinu lidí ani nenapadne mobil vytahovat a čtečku QR kódů zapínat. On celý ten proces – vytáhnout mobil, zapnout čtečku, naskenovat QR kód, počkat až se načte v prohlížeči stránka – nějakou tu dobu zabere, takže člověk opravdu musí mít motivaci to udělat.
2) QR kód by měl vést na stránku optimalizovanou pro mobil. Pokud už podstoupím onen proces popsaný v předchozím bodu a zobrazí se mi stránka optimalizovaná pro IE v rozlišení 1024×768, tak je to zásadní chyba a stejně nedojde ani k tomu abych si tam něco přečetl nebo nedejbože k tomu, aby došlo k nějaké konverzi, například registraci.
3) QR kód by měl být ideálně umístěn přibližně ve výšce očí. Tohle samozřejmě platí hlavně pro použití v outdoor reklamě. Nikde se kvůli vašemu QR kódu nebude plazit po zemi před rozsvíceným citylightem na boku autobusové zastávky.
Takže shrnuto a podtrženo – než někam prsknete QR kód jenom pro to, že „konkurence ho taky má“ nebo „je to trend“, tak se zamyslete, zda to má vůbec smysl.
A pokud zjistíte že ano, pak dva tipy, kde si QR kód zdarma vygenerovat:
Volně inspirováno článkem na Eikasia od Honzy Páva a dnešním zážitkem s pokusem o použití QR kódu v tom reálném 3D světě venku.
Ahoj,
pro případné zájemce o tematiku qr kódů si dovolím vložit 3 zásadní odkazy:
QR Čtečka pro Váš mobil: http://www.qr-kody.cz/qr-ctecka
Stránka věnovaná qr generátoru: http://www.qr-kody.cz/qr-generator
Sdružení fanoušků qr: http://www.facebook.com/qrkody
Hezký qr den 🙂
Tom
Souhlas, skvěle shrnuto. Ještě bych doplnil dvě docela zásadní věci:
4. QR kód by měl být dostatečně velký (platí hlavně pro inzerci v časopisech) – žada lidí má foťák s průměrným rozlišením a tohle je velký problém
5. QR kód by neměl být na lesklém papíře – opět docela podstatná věc která znesnadňuje scanování.
JH
#1 Tome díky za doplňující dotazy!
#2 Díky za doplnění. Mne k napsání nakoplo hlavně používání v outdooru. U časopisů, letáků a podobně to chce z mojí zkušenosti minimálně 2 cm stranu QR kódu, větší je lepší. Nové mobily s autofokusem zvládnou i menší, ale spoléhat se na to nedá.
Ono taky záleží na tom, kolik toho QRko obsahuje. Je-li to jen webovka, tak se to dá, ale pokud je to kód komplikovanější a detailnější, musí být příslušně zvětšen. Např. u vizitky bych se nebál rozáhnout ho klidně na půlku prostoru.