Jak na vizitky: základní pravidla designu
Čvn 12th, 2012 by Nogard
Již od sedmnáctého století jsou vizitky nezbytnou součástí profesní prezentace obchodníků a podnikatelů. Zajímavé je, že až na drobné detaily (jako například rozšíření kontaktních údajů o emailovou adresu) se navštívenky za těchto několik století ani příliš nezměnily. Po formální i obsahové stránce tak vizitiky charakterizuje ustálená, „klasická“ forma, kterou můžeme shrnout do několik základních pravidel:
Formát a materiál
Formát vizitky se za svojí tří set letou existenci vlastně vůbec nezměnil. Navštívěnky věrně zachovávají rozměry svých předchůdkyň – hracích karet. Na hrací karty se již počátkem sedmnáctého století psaly vzkazy a tyto kartičky se také podepisovaly. Tento obdelníkový formát tak zvaně „do ruky“ se zachoval, a tak se i dnes vizitky tisknou ve formátu 90x50mm nebo v tak zvaném euro formátu 85×55 mm. Ve Velké Británii a většině Skandinávských zemí se pak používají vizitky menšího rozměru, a to 70×40 mm. Tyto rozměry odpovídají formátům většiny vizitkářů a shodují se tak s většinou ostatních vizitek.
Tradičním materiálem pro výrobu vizitek je papír, a to všeho druhu – matný nebo lesklý, hladký či se strukturou, bílý, krémový, s barevným nádechem, atd. Podstatná je pak především gramáž papíru, která se pohybuje od 220 do 350g. V žádném případě se tedy nejedná o obyčejný papír do tiskárny. Papír s gramáží 90g, který se používá pro kancelářský tisk, je pro vizitky příliš tenký.
Písmo
Hlavní dominantou vizitek je samozřejmě písmo. Nejde ale jen o jeho estetickou kvalitu, jelikož vizitka není jen pěkným obrázkem, ale má jasně stanovené funkční poslání – je nosičem informací. Text na vizitkách proto musí být srozumitelný a dobře čitelný. Extravagantní fonty jako Burnstown Dan nebo Old English Text MT se proto na vizitkách příliš neobjevují. Jak se můžete sami přesvědčit, tyto druhy fontů je velmi obtížné přečíst, a to nejen pro dyslektiky. V případě vizitek je čitelnost fontu zásadní dvojnásob, jelikož se většinou jedná o slova či znaky, které neodvodíme z kontextu (neobvyklá jména, zkratky), jejihž čitelnost je ale současně naprosto esenciální. Vemte si třeba telefonní číslo. Pokud by se Vám nepodařilo rozluštit byť jedno jediné číslo, jste ztraceni. U zápisu telefonních čísel se proto navíc zachovává dělení po třech cifrách, které usnadňuje rychlé a snadné přečtení.
Podobně je tomu i s velikostí fontu. Vizitka není druhem prezentačního materiálu, kde se podrobně popisuje zaměření či charakteristika firmy a to jednoduše proto, že by vizitka nebyla dobře čitelná. Použité fonty by totiž neměly být menší než 9 bodů, jelikož menší písmo je pro starší osoby či osoby s vadou zraku nečitelné.
Barevnost
Stejně tak jako font či velikost písma je důležitá i barva písma a celkové barevné ladění vizitky. Na vizitce se totiž kromě písma může objevovat i logo firmy a to buď jako pozadí, přes které je napsaný text, nebo jako samostatný prvek, který má stejnou visuální hodnotu jako písmo. Pokud je na vizitce umístěno logo, celkové barevné ladění vizitky vychází právě z barvy či barev, které se v něm objevují. Pokud se v logu objevuje více než jedna barva, nedoporučuje se na text přikládat další barevný odstín. Barva písma se volí shodná s jednou z barev použitých v logu. To totiž vizuálně propojuje písmo s logem a vizitka vypadá přirozeně. V případě, že je logo jednobarevné se zase naopak volí na písmo odlišná barva. Monochromní vizitka by totiž působila vágním dojmem.
Na závěr jen připomeňme, že nejzákladnějším efektem, se kterým pracuje design vizitek, tak jako většina ostatních tištěných propagačních materiálů, je kontrast mezi pozadím a objekty, tedy písmem a logem. Pokud je tedy pozadí tradičně bílé, barvy objevující se v písmu či logu by v žádném případě neměly být světlé, ale mělo by se naopak jednat o syté a tmavší barvy (toto pravidlo platí i obráceně, tedy v případě, že pozadí je tmavé, objekty musí být světlé). Pozor ale na tak zvaný efekt „pohřební služba“. Vizitka provedená v „esteticky úsporném stylu“ ala černé písmo na bílém podkladě, totiž tak trochu připomíná spíše vizitky pohřebního ústavu než oblast podnikání, kterým se zabývá Vaše firma.
„– je nosyčem informací“
no nevím, nějak se mi to nezdá.
a hele hrubý překlep 🙂 díky za upozornění, opraveno
If you would like to increase your familiarity simply
keep visiting this website and be updated with the most up-to-date news posted here.
Also visit my blog – mortgage news
Velice dobře, že se zabýváš takovými tématy.
Pozdravuji