T-Mobile ukazuje jak nedělat promo na Facebooku
Zář 20th, 2013 by Nogard
Soutěžní aplikace na Facebooku jsou super. Pokud se tedy udělají správně. Fanouškům přinesou něco navíc – zábavu, hru, pocit exkluzivity, bonus zdarma. Pořadateli přinesou něco navíc – spokojenější stávající fanoušky, nové fanoušky, data o (potenciálních) zákaznících. Takže v podstatě win-win situace. Pokud se to tedy udělá správně. A ne jako soutěž, kterou právě propaguje český T-Mobile.
Příklad zcela špatně udělaného proma na Facebooku
Jsem na Facebooku, vpravo na mne vykoukne reklama na soutěž o lístky na koncert Richarda Müllera, řeknu si bezva a kliknu na ní.
Ale místo toho, abych dostal nejdřív nějaké alespoň základní info (co můžu vyhrát, co proto musím udělat), tak na mne hned vybafne permission dialog – koukej dát svoje data jinak tě dál nepustím! Navíc s obecným názvem, takže si ani nejsem jistý, jestli mne ta reklama nasměrovala správně.
No ok, snad ano, tak uvidíme a povolení tedy dáme …
A co nevidím – soutěž už byla ukončena, takže fakt smolík, zákazníkem T-Mobilu nejsem, takže nedostanu ani slevu …
Takže celé špatně …
1) T-Mobile používá na Facebooku klamavou reklamu, když slibuje něco, co není pravda (nekalosoutěžní jednání)
2) Obecně pojmenovaná soutěžní aplikace není pro uživatele jasně spojená s reklamou, přes kterou přišel (špatné UX)
3) Vyžadování povolení přístupu k údajům z mého FB účtu před tím než vím k čemu jsou a co za ně dostanu (špatné UX)
4) Aplikace nepracuje s uživatelem, i když byla již ukončena lze ho získat pro další akce – například zařazením do newsletteru. Pokud nějaká firma doufá, že budou lidé sledovat její FB stránku, zda tam náhodou není nějaká nová akce, tak je poměrně dost mimo (špatné UX, nedomyšlený business case)
Výsledek?
Protože se jako uživatel cítím podveden (firma ze mne vylákala osobní údaje pod falešnou záminkou), tak jdu do nastavení aplikací (https://www.facebook.com/settings?tab=applications) a odstraňuji VŠECHNY aplikace, které mají cokoli společného s T-Mobilem. Zároveň mne to nakopne natolik, abych napsal tenhle článek a do budoucna přistupoval ke všem nabídkám T-Mobilu (včetně těch obchodních) s velkou nedůvěrou.
Takže alespoň u mne docílil T-Mobile přesného opaku než chtěl – ztratil potenciálního zákazníka místo toho, aby ho získal.
Soutěžní aplikace na Facebooku jsou super. Pokud se tedy udělají správně. Fanouškům přinesou něco navíc – zábavu, hru, pocit exkluzivity, bonus zdarma. Pořadateli přinesou něco navíc – spokojenější stávající fanoušky, nové fanoušky, data o (potenciálních) zákaznících. Takže v podstatě win-win situace. Pokud se to tedy udělá správně. A ne jako soutěž, kterou právě propaguje český T-Mobile.